Ortomas produktutvecklingschef har begärt inlösen av teckningsoptioner och fördubblar därigenom sitt aktieinnehav i Ortoma AB

Published March 7, 2018

Andreas Pettersson har sålt sitt privata aktieinnehav av 10 000 Ortoma B-aktier, för att finansiera teckning av Ortomas teckningsoptioner av serie 2013 motsvarande 20 000 stycken. Varje teckningsoption berättigar till en ny B-aktie. Efter förvärvet har Andreas Petterssons innehav fördubblats gällande antalet B-aktier i Ortoma AB och efter förvärvet har Andreas Pettersson 20 000 B-aktier i Ortoma AB.

Vid extra bolagsstämma den 21 november 2013 beslutades om ett incitamentsprogram omfattande högst 440 000 teckningsoptioner av serie 2013. Priset per option fastställdes enligt Black & Scholes-modellen. Varje option berättigar till teckning av en (1) ny B-aktie i Ortoma till en kurs om 8,00 SEK per B-aktie. Teckningsoptionerna kan nyttjas för teckning av nya B-aktier under perioden 2015-01-01 – 2018-03-31.

För mer information, vänligen kontakta:
Ortomas vd Linus Byström

Om Ortoma AB (publ)
Ortoma AB utvecklar operationssystem för planering och positionering av implantat vid höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Syftet med bolagets operationssystem, Ortoma Treatment SolutionTM (OTS) är att göra det möjligt för kirurgen att inför operation med stor precision mäta och planera i 3D för placeringen av ett ledimplantat och under operation på ett optimalt sätt positionera implantatet i patienten. Ortomas operationssystem syftar till att ge ett bättre operationsutfall för patienten, med färre komplikationer och färre efterföljande operationer – och därmed bättre långtidsöverlevnad av implantat. Ett andra syfte är att skapa ett system som enkelt kan integreras i de processer och rutiner som idag används vid operationer – och därmed öka effektiviteten. Ortoma har cirka 1 600 aktieägare och bolagets B-aktie är noterad på AktieTorget. Globalt genomförs mer än 7,5 miljoner ortopediska ingrepp varje år där OTS kan komma användas inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. I Sverige genomfördes föregående år cirka 42 000 ingrepp inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi.